• Home
  • Malaysia and Indonesia:Membongkar Punca dan Sebab Bergaduh??

    Sunday, February 6, 2011
       Article dibawah ini bukanlah propaganda, tetapi sebuah penjelasan dan teori untuk memperjelaskan apakah sebenarnya masalah kedua negara ini bergaduh, dan apakah puncanya.

           Malaysia dan Indonesia adalah negara berjiran seperti yang anda semua tahu, bahasa pun nak hampir sama, tapi kenapa dua negara ni selalu je bergaduh.  Persoalan pertama adalah, apa punca pergaduhan dua negara ini. Seperti yang banyak orang tahu, negara yang berjiran selalu mempunyai masalah tentang sempadan wilayah negara . Tetapi kalau itu permasalahannya, justru Singapuralah yang lebih sering menceroboh batas sempadan ini. Tapi kenapa Malaysia??

         Ok, pertama pertama  saya ingin tekankan bahwa apa yang saya akan bahas di sini bukanlah fakta, tapi teori yang diberikan oleh guru saya dari Indonesia. Saya cuma ingin berkongsi dan mendapatkan pendapat dari pembaca - pembaca semua.

         Pergaduhan Indonesia dan Malaysia ini telah wujud sejak tahun 1959 lagi, saat itu Presiden pertama Indonesia, Soekarno menyatakan bahwa Malaysia adalah negara boneka British, dan patut dimusnahkan, dari situlah timbul slogan 'Ganyang Malaysia'. Indonesia membantah sekeras-kerasnya pembentukan negara Malaysia , disebabkan tidak setuju dengan diiktirafnya negara Malaysia dalam PBB, Indonesia membuat keputusan untuk meninggalkan PBB. Tetapi kemudiannya bergabung semula, setelah berdiplomasi.

           Setelah itu, hubungan kedua ini mulai baik. Pada masa awal-awal kemerdekaan Malaysia, Indonesia telah banyak berjasa kepada Malaysia, kerana dulunya mereka menghantar guru - guru ke Malaysia untuk mendidik bangsa Malaysia. So, sejak bila dua negara ini mula bergaduh?

           Isu pertama adalah tentang pulau Sipadan dan Ligitan, dua pulau yang dulunya kepunyaan Indonesia diberikan kepada Malaysia oleh Mahkamah Antarabangsa, kerana Malaysia lebih banyak menyumbang kedalam pemeliharaan kedua pulau tersebut.
               
            Kemudian isu yang sama terjadi, kali ini terhadap pulau Ambalat, dan ini membuatkan Indonesia marah, kerana tidak mahu peristiwa yang sama berulang.

            Kemudian, isu Kepemilikan Hak BATIK, Malaysia mengklaim bahawa Batik adalah kepunyaan Malaysia, tapi benarkah begitu?
        
        THE THEORY

             Sekarang saya akan membahas, teori yang dibuat oleh seorang guru saya semasa di Indonesia,

           Indonesia dan Malaysia, adalah dua negara yang mempunyai penduduk Islam terbanyak di dunia. Kekuatan ini sangat menakutkan negara-negara zionis sekiranya dua negara ini bersatu. Mereka akan melakukan apa cara sekalipun, untuk merenggangkan hubungan kedua negara ini.
                
            Pertama, dari penyerahan pulau Sipadan dan Ligitan kepada Malaysia, seperti yang kebanyakan orang tau, PBB hanyalah sebuat boneka zionist yang kebanyakan ahli - ahlinya adalah orang - orang zionist. Saya tekankan disini bahawa zionist bukanlah yahudi( akan saya bahas di article lain perbezaan zionist dan yahudi ), zionist mebawa fahaman zion, bukan fahaman yahudi.

           Kemudian, timbul pula isu Ambalat. Mungkin orang - orang Malaysia tidak berapa tahu tentang isu ini, disebabkan media massa tidak terlalu megheboh- hebohkannya. Tetapi di Indonesia, isu ini menjadi perbualan mulut ramai orang.Kerana media massa terus menerus membahas isu ini. Guru saya cakap, orang Indonesia senang di provokasi. Dengan diheboh2kannya isu ini, orang Indonesia akan menjadi sangat benci terhadap Malaysia.

            Kemudian, timbul isu paling kontroversial diseluruh alam hehe..BATIK. Batik juga tidak diklaim sendiri oleh Malaysia, tetapi dicadangkan oleh UNESCO.Seharusnya kepemilikan Batik bukan diserahkan atas nama negara, tapi atas nama bangsa, yaitu bangsa Melayu.

            Menurut logik akal, negara yang patut dibenci oleh Indonesia, bukanlah Malaysia. Tetapi Singapura, kenapa? Pertama, Singapura pernah membuang sampah-sampah toksik ke Sumatera, Indonesia. Kedua, Singapura melindungi pelaku - pelaku rasuah Indonesia. 

              Tetapi, kenapakah Malaysia yang di benci? Sebab, Singapura bukan negara Islam. Permusuhan antara Indonesia dan Malaysia akan membuat negara Zionist tersenyum.Pesan Guru Saya, janganlah kita buat mereka tersenyum!
            
      




              
             
               

          

    2 comments:

    1. Kebahagiaan Hidupku said...:

      setuju...sy hanya seorang remaja yang kurang tahu mengenai sebab2 Malaysia dan Indonesia bergaduh.

      Rupa-rupanya hanya berebut Pulau2 dan Batik. Thailand juga ada batik.

      Sy pun rase begitu, ada yang menghasut. Hasutan inilah menyebabkan bangsa serumpun ini berpecah belah...sy rasa baik post ni diterbitkan dalam bentuk video di YouTube?

    1. smart*safe*fast said...:

      Sblm nya saya Jg tidak tahu tentang permasalahan INDONESIA dan MALAYSIA,
      akan tetapi saya Setuju Yang anda ceritakan di atas..
      Mari lah INDONESIA dan MALAYSIA bersatu Habisin SINGAPURA!

    Post a Comment